keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Kreikkalaisena jumalattarena Akropolilla – Ateena day 2

Seuraavaksi on aika kiskaista vaatekaapin mukavin tooga päälle ja asettaa historianörtin paksusankaiset silmälasit nenälle. Luvassa on luultavasti Maltavastaajan laajin postaus ainakin mitä kuviin tulee.

Toinen päiväni Ateenassa oli pyhitetty kokonaan Akropoliksen sekä sen ympäristön kiertämiselle. Ostin aamulla 24 tunnin metrolipun neljällä eurolla. Tämä osoittautui jalkoja hieman säästäväksi, mutta lopulta varsin turhaksi ostokseksi. Antiikin ajan nähtävyydet olivat varsin pienellä alueella aivan kävelymatkan päässä hotelliltani.

Seuraavaksi todella arvokas vinkki sinulle opiskelija: älä missään tapauksessa jätä opiskelijakorttiasi kotiin! EU-maan opiskelijakortilla pääsee Ateenassa ellei nyt aivan kaikkiin niin ainakin suureen osaan historiallisista nähtävyyksistä sekä museoista ilmaiseksi. Ei edes haittaa, vaikket olisi aikanaan ostanut korttiisi lisänä tuota "kansainvälistä ominaisuutta", minun tapauksessani suurin osa työntekijöistä vilkuili vain kortin suomenkielistä puolta (voi raukat!).


Saavuin Akropolikselle jo yhdeksän aikaan välttääkseni pahimmat ruuhkat ja keskipäivän paahteen. Kiipeäminen kukkulan päälle oli tuona helteisenä päivänä hieman hikinen urakka, muttei perusturistillekaan liian rankka. Huipulle olivat päässeet jopa useat kainalosauvojen kanssa liikkuneet, ja rullailtiinpa raunioiden välissä yhtä eläkeläisnaista jopa pyörätuolilla.

Minussa on aina ollut vähän historianörtin vikaa, joten Akropoliksella kiertäminen oli minulle todella vaikuttava kokemus. On huumaavaa ajatella, että nämä rakennelmat ovat säilyneet tuhansien vuosien ajan. Että näitä samoja pylväitä ovat ihailleet ihmiset, joiden näkemys maailmasta on hyvin kaukana omastani. Jääkö meidän ajaltamme mitään yhtä pysyvää jälkipolvien ihailtavaksi (muovipussivuoret tietysti, mutta entä jotain hieman kauniimpaa)?

Herodes Atticuksen odeion oli vaikuttava näky, vaikka sitä saikin ihailla vain aitojen takaa.

Kuten sanottu, rakastan tätä muinaisen ja modernin Ateenan saumatonta liittoa.

Ateenan maamerkillä pyöri jo aamupäivällä varsin runsaasti turisteja, mutta ei onneksi niin paljon kuin olin ennalta pelännyt. Paikkoja sai kierrellä rauhassa, ja pilleihinsä hanakasti puhaltelevat vartijat pitivät huolen siitä, ettei tyhminkään turisti käyttänyt muinaismuistoa penkkinään.

Propylaian eli Akropolikselle johtavan porttikäytävän luona parveili niin paljon turisteja, että turistikuvistani tuli kirjaimellisesti kuvia turisteista.


Parthenonilla konservointityöt hieman pilasivat näkymiä. Opastekylttien mukaan itse asiassa monet Akropoliksen rakennelmien vahingot ovat aiheutuneet vanhoista konservoinneista. Täytyy toivoa, että nykytieto on jo näissä asioissa oikeassa, ettei vuonna 2014 tehtyjä virheitä jouduta korjaamaan vuosikymmenten päästä.


Ateenassa on helppoa tuntea itsensä kreikkalaiseksi jumalattareksi. Maksimekko vain päälle ja hiukset rennosti kiinni.

Dionysoksen teatteri Akropoliksen huipulta katsottuna.

Törmäsin muuten tämän kuvan ottaneeseen pariskuntaan sattumalta seuraavana päivänä museokierroksellani. Mikä todennäköisyys siihenkin on Ateenan kokoisessa kaupungissa etenkin kun en normaalisti muista kenekään kasvoja?


Erektheion kuuluisine pylväineen.


Akropolis-museo on rakennuksena varsin moderni, avara ja valoisa.

Kierreltyäni Akropoliksella pari tuntia, suuntasin askeleeni kohti Akropolis-museota, jonne on koottu tuolta pyhältä paikalta löytyneitä patsaita ja muita aarteita. Sisäänpääsy oli ilmainen opiskelijakortilla. Modernin museon sisällä oli helppo tutustua varsin kattavaan kokoelmaan, sillä läpi museon oli merkitty selvästi reitti, joka kulki kaikkien näyttelysalien läpi. Täällä ei siis tarvinnut kulkea tyhmänä samojen huoneiden läpi etsiessään tietä seuraavaan kerrokseen (tällaistakin tapahtui minulle, ei tosin tänä toisena päivänäni Ateenassa).

Roomalainen agora ei ollut yhtä vaikuttava kuin alkuperäinen agora.

Lounassalaatin jälkeen siirryin kävellen kohti muita alueella sijaitsevia muinaismuistoja. Jos olisin joutunut maksamaan joka paikkaan sisäänpääsymaksun, olisin luultavasti keskittänyt energiani vain Akropoliksen ja agoran kierämiseen. Nyt kun raha ei ollut esteenä, saatoin huoletta piipahtaa vähän vaatimattomammillakin paikoilla. Kiersin päivän aikana siis myös roomalaisen agoran, Hadrianin kirjaston ja Zeus Olympioksen temppelin.



Tuulien torni.


Vehreän muinaisen agoran keskellä kohoaan näyttävänä uudelleen rakennettu Attaloksen stoa.

Muinaisen agoran alue oli valtava ja vaikuttava. Puistomaisena levittäytyvällä alueella on useita rakennuksia ja raunioita, joten kauniina päivänä siellä voi viettää vaikka pari tuntia kierrellen. Alueen hallitsevin rakennelma on Attaloksen stoa, joka rakennettiin muinaiseen komeuteensa uudelleen 1950-luvulla. Väritystään lukuun ottamatta se on kuin suoraan siirretty menneisyydestä nykyaikaan. Pilareiden välissä kulkiessa saattoi melkein kuulla antiikin Kreikan filosofien keskustelut ja kauppiaiden myyntipuheet.

Tämä upea rakennus jätti minut pohtimaan tällaisten muinaisten paikkojen kohtaloa. Uudelleen rakennetussa, alkuperäiselle uskollisessa rakennuksessa saattoi aistia mennen ajan tunnelman paljon konkreettisemmin kuin pelkkien raunioiden keskellä. Mutta toisaalta, eikö ajan hampaan tulisikin näkyä näissä vuosituhansia vanhoissa rakennuksissa? Tuskinpa kukaan lähtisi rakentamaan koko muinaista agoraa sen entisaikojen loistoon. Ottaisin mielelläni kommenttiboksiin mielipiteitä muinaisten kohteiden kunnossapidossa. Missä menee konservoinnin raja?


Attaloksen stoassa oli myös pieni museo. Tämä patsas kiinnitti huomioni. Onko tuo Weetos-muron näköinen pallero miehen leuassa parta?




Onnellinen turisti Zeus Olympioksen temppelillä.



Päivä oli antoisa, mutta todella uuvuttava. Varhaisen illallisen jälkeen raahustin hotellille tuntien itseni hieman vähemmän kreikkalaiseksi jumalattareksi kuin aamulla. Hieman punoittavat olkapäät muistuttivat, että ihan tavallisia turisteja tässä vain ollaan.

3 kommenttia:

  1. Hei Laura, kertakaikkiaan hienoja kuvia! Oli mukava päästä taas Ateena-tunnelmiin, olen itse menossa sinne kuukaudeksi ensi syksynä antiikintutkimuksen kurssille. Jos muuten saisin valita työhuoneeni mistä vain maailmasta, luulen että Erekhteionin pylväskioski olisi aika lähellä ykkösvaihtoehtoa.

    Konservointiasiat ovatkin kinnkinen juttu. Konservoinnilla ja restauroinnillahan on selvä ero, ensimmäinen pyrkii säilyttämään asian sellaisenaan, kun taas restauroinnin tarkoitus on palauttaa asia alkuperäiseen asuunsa. Historiallisten monumenttien restaurointia harjoitettiin jo antiikissa, mutta ymmärtääkseni rakennuskonservointi on saanut alkunsa 1800-luvulla. Nykyiset konservointiperiaatteet on kuitenkin yleisesti otettu käyttöön vasta II maailmansodan jälkeen. Niiden mukaan rakennusjäännöksiin pitäisi lisätä mahdollisimman vähän mitään uutta, ja lisäykset pitäisi pystyä erottamaan vanhasta. On varmaan ihan totta, että Akropolin rauniot ovat kärsineet varhaisista konservoinneista, mutta tuskin yhtä paljon kuin kristittyjen vandalismista ja turkkilaisten ammusvaraston räjähtämisestä.

    Pienenä poikana olin sitä mieltä, että kaikki arkeologiset kohteet pitäisi restauroida muinaiseen ulkoasuunsa. Ajatushan on järjetön, ja nykyään olen enemmän sitä mieltä että mitään ei pitäisi. Arkeologia on aina tulkintaa, joka voi muuttua ja yleensä muuttuu tiedon kertyessä. Niinpä yhtenä hetkenä "aito" restaurointi ei sitä enää tulevaisuudessa olekaan. Ihan esimerkkinä Hämeenlinnan Kuninkaansalin kauniit tiiliholvit: ne perustuivat vielä 1970-luvulla vallinneeseen uskoon linnan iästä, vaikka jo silloin ymmärrettiin, ettei salissa mitenkään ole voinut olla pylväiden kannattelemaa holvausta. Usko salin 1300-lukulaisuuteen oli kuitenkin niin vahva, että salin alapuoli valettiin täyteen betonia jotta se kantaisi pylväiden painon. Jos Kuninkaansali restauroitaisiin tänään, tehtäisiin siitä varmasti erilainen.

    Attaloksen stoa on vaikuttava rakennus, ja kuten kirjoitit, sen kautta on helppo liukua filosofien Ateenaan. Hyppelehdin riemusta päästessäni agoralle ensimmäistä kertaa ja nousta puhujan korokkeelle ajatellen, että Platonkin olisi voinut filosofoida tässä. Useimmissa paikoissa restaurointi ei kuitenkaan ole paras vaihtoehto. Kannattaisin ennemmin nykyään trendikästä ns. lisättyä todellisuutta, jolla voidaan tuoda eri aikakerroksia näkyviin. Tämä voi tarkoittaa esim. tablettisovellusta tai aitoihin raunioihin heijastettua kuvaa toisesta ajasta. Turun Pyhän Hengen kirkosta tehtiin viime vuonna tällainen sovellus. Digitaaliset sovellukset ovat halvempia ja helpompia tuottaakin kuin jälleenrakentaminen, ja uudelleen rakennettu rauniohan ei ole enää aito.

    Kommentoisin vielä uutta Akropolis-museota, joka on mielestäni äärimmäisen onnistunut. Museo on arkkitehtonisesti vaikuttava, ja lasiseinä tuo hienolla tavalla Akropoliksen läsnäolevaksi. Museo antaa modernilla kliinisyydellään kaiken huomion antiikin veistoksille, jopa paremmin kuin klassisella tyylillä rakennettu Elginin marmorihuone British Museumissa.

    Ai niin muuten, antiikin Kreikassa ei käytetty toogia. Se oli roomalaisten juttu. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos Pyhän Hengen linkki ei toimi, niin tässä vielä aukikirjotiettuna: http://trc.utu.fi/ar/project/holy-ghost-church/

      Poista
    2. Kylläpä hävettää, että tämä tooga-asia meni nyt pieleen. Alkaa olla aikaa siitä historian laudaturista ja se näkyy ;)

      Kiitos upeasta vastauksesta! Sattumalta juuri samana päivänä, kun julkaisin tämän postauksen, pääsin tutustumaan taideteosten ja muiden esineiden restaurointiin. Avasi sekin vierailu aivan uusia maailmoja. En esimerkiksi aiemmin tiennyt, että uusi osa tehdään vanhasta erottuvaksi, kuten kirjoititkin.

      Kokonaisuutena Ateena oli todella vaikuttava paikka! Olen edelleenkin fiiliksissä, että tosiaan pääsin vierailemaan tuolla. Ja vau, tuo kurssi kuulostaa aivan uskomattoman upealta! Ja juuri sulta.

      Tuollainen lisätty todellisuus kuulostaa todella mielenkiintoiselta, ja huomattavasti omaan korvaan paremmalta vaihtoehdolta kuin esimerkiksi betonin käyttäminen (sitä on täällä Maltalla harrastettu ainakin yhdessä temppelissä).

      Poista

Ehdota postausaihetta, esitä kysymyksiä ja kerro omia ajatuksiasi! Tutut, liittäkää kommenttiinne omat nimenne, jotta tiedän, ketkä sieltä ruudun toiselta puolelta seuraavat reissuani.