Seuraavaksi on aika kiskaista vaatekaapin
mukavin tooga päälle ja asettaa historianörtin paksusankaiset silmälasit
nenälle. Luvassa on luultavasti Maltavastaajan laajin postaus ainakin mitä
kuviin tulee.
Toinen päiväni Ateenassa oli pyhitetty
kokonaan Akropoliksen sekä sen ympäristön kiertämiselle. Ostin aamulla 24
tunnin metrolipun neljällä eurolla. Tämä osoittautui jalkoja hieman
säästäväksi, mutta lopulta varsin turhaksi ostokseksi. Antiikin ajan
nähtävyydet olivat varsin pienellä alueella aivan kävelymatkan päässä
hotelliltani.
Seuraavaksi todella arvokas vinkki sinulle
opiskelija: älä missään tapauksessa jätä opiskelijakorttiasi kotiin! EU-maan
opiskelijakortilla pääsee Ateenassa ellei nyt aivan kaikkiin niin ainakin
suureen osaan historiallisista nähtävyyksistä sekä museoista ilmaiseksi. Ei
edes haittaa, vaikket olisi aikanaan ostanut korttiisi lisänä tuota
"kansainvälistä ominaisuutta", minun tapauksessani suurin osa
työntekijöistä vilkuili vain kortin suomenkielistä puolta (voi raukat!).
Saavuin Akropolikselle jo yhdeksän aikaan
välttääkseni pahimmat ruuhkat ja keskipäivän paahteen. Kiipeäminen kukkulan
päälle oli tuona helteisenä päivänä hieman hikinen urakka, muttei
perusturistillekaan liian rankka. Huipulle olivat päässeet jopa useat kainalosauvojen
kanssa liikkuneet, ja rullailtiinpa raunioiden välissä yhtä eläkeläisnaista
jopa pyörätuolilla.
Minussa on aina ollut vähän historianörtin
vikaa, joten Akropoliksella kiertäminen oli minulle todella vaikuttava kokemus.
On huumaavaa ajatella, että nämä rakennelmat ovat säilyneet tuhansien vuosien
ajan. Että näitä samoja pylväitä ovat ihailleet ihmiset, joiden näkemys
maailmasta on hyvin kaukana omastani. Jääkö meidän ajaltamme mitään yhtä
pysyvää jälkipolvien ihailtavaksi (muovipussivuoret tietysti, mutta entä jotain
hieman kauniimpaa)?
|
Herodes Atticuksen odeion oli vaikuttava näky, vaikka sitä saikin ihailla vain aitojen takaa. |
|
Kuten sanottu, rakastan tätä muinaisen ja modernin Ateenan saumatonta liittoa. |
Ateenan maamerkillä pyöri jo aamupäivällä
varsin runsaasti turisteja, mutta ei onneksi niin paljon kuin olin ennalta
pelännyt. Paikkoja sai kierrellä rauhassa, ja pilleihinsä hanakasti
puhaltelevat vartijat pitivät huolen siitä, ettei tyhminkään turisti käyttänyt
muinaismuistoa penkkinään.
|
Propylaian eli Akropolikselle johtavan porttikäytävän luona parveili niin paljon turisteja, että turistikuvistani tuli kirjaimellisesti kuvia turisteista. |
|
Parthenonilla konservointityöt hieman pilasivat näkymiä. Opastekylttien mukaan itse asiassa monet Akropoliksen rakennelmien vahingot ovat aiheutuneet vanhoista konservoinneista. Täytyy toivoa, että nykytieto on jo näissä asioissa oikeassa, ettei vuonna 2014 tehtyjä virheitä jouduta korjaamaan vuosikymmenten päästä. |
|
Ateenassa on helppoa tuntea itsensä kreikkalaiseksi jumalattareksi. Maksimekko vain päälle ja hiukset rennosti kiinni. |
|
Dionysoksen teatteri Akropoliksen huipulta katsottuna. |
|
Törmäsin muuten tämän kuvan ottaneeseen pariskuntaan sattumalta seuraavana päivänä museokierroksellani. Mikä todennäköisyys siihenkin on Ateenan kokoisessa kaupungissa etenkin kun en normaalisti muista kenekään kasvoja? |
|
Erektheion kuuluisine pylväineen. |
|
Akropolis-museo on rakennuksena varsin moderni, avara ja valoisa. |
Kierreltyäni Akropoliksella pari tuntia,
suuntasin askeleeni kohti Akropolis-museota, jonne on koottu tuolta pyhältä
paikalta löytyneitä patsaita ja muita aarteita. Sisäänpääsy oli ilmainen
opiskelijakortilla. Modernin museon sisällä oli helppo tutustua varsin
kattavaan kokoelmaan, sillä läpi museon oli merkitty selvästi reitti, joka
kulki kaikkien näyttelysalien läpi. Täällä ei siis tarvinnut kulkea tyhmänä
samojen huoneiden läpi etsiessään tietä seuraavaan kerrokseen (tällaistakin
tapahtui minulle, ei tosin tänä toisena päivänäni Ateenassa).
|
Roomalainen agora ei ollut yhtä vaikuttava kuin alkuperäinen agora. |
Lounassalaatin jälkeen siirryin kävellen kohti
muita alueella sijaitsevia muinaismuistoja. Jos olisin joutunut maksamaan joka
paikkaan sisäänpääsymaksun, olisin luultavasti keskittänyt energiani vain
Akropoliksen ja agoran kierämiseen. Nyt kun raha ei ollut esteenä, saatoin
huoletta piipahtaa vähän vaatimattomammillakin paikoilla. Kiersin päivän aikana
siis myös roomalaisen agoran, Hadrianin kirjaston ja Zeus Olympioksen temppelin.
|
Tuulien torni. |
|
Vehreän muinaisen agoran keskellä kohoaan näyttävänä uudelleen rakennettu Attaloksen stoa. |
Muinaisen agoran alue oli valtava ja
vaikuttava. Puistomaisena levittäytyvällä alueella on useita rakennuksia ja
raunioita, joten kauniina päivänä siellä voi viettää vaikka pari tuntia
kierrellen. Alueen hallitsevin rakennelma on Attaloksen stoa, joka rakennettiin
muinaiseen komeuteensa uudelleen 1950-luvulla. Väritystään lukuun ottamatta se
on kuin suoraan siirretty menneisyydestä nykyaikaan. Pilareiden välissä
kulkiessa saattoi melkein kuulla antiikin Kreikan filosofien keskustelut ja
kauppiaiden myyntipuheet.
Tämä upea rakennus jätti minut pohtimaan
tällaisten muinaisten paikkojen kohtaloa. Uudelleen rakennetussa,
alkuperäiselle uskollisessa rakennuksessa saattoi aistia mennen ajan tunnelman
paljon konkreettisemmin kuin pelkkien raunioiden keskellä. Mutta toisaalta,
eikö ajan hampaan tulisikin näkyä näissä vuosituhansia vanhoissa rakennuksissa?
Tuskinpa kukaan lähtisi rakentamaan koko muinaista agoraa sen entisaikojen
loistoon. Ottaisin mielelläni kommenttiboksiin mielipiteitä muinaisten
kohteiden kunnossapidossa. Missä menee konservoinnin raja?
|
Attaloksen stoassa oli myös pieni museo. Tämä patsas kiinnitti huomioni. Onko tuo Weetos-muron näköinen pallero miehen leuassa parta? |
|
Onnellinen turisti Zeus Olympioksen temppelillä. |
Päivä oli antoisa, mutta todella uuvuttava.
Varhaisen illallisen jälkeen raahustin hotellille tuntien itseni hieman
vähemmän kreikkalaiseksi jumalattareksi kuin aamulla. Hieman punoittavat
olkapäät muistuttivat, että ihan tavallisia turisteja tässä vain ollaan.
Hei Laura, kertakaikkiaan hienoja kuvia! Oli mukava päästä taas Ateena-tunnelmiin, olen itse menossa sinne kuukaudeksi ensi syksynä antiikintutkimuksen kurssille. Jos muuten saisin valita työhuoneeni mistä vain maailmasta, luulen että Erekhteionin pylväskioski olisi aika lähellä ykkösvaihtoehtoa.
VastaaPoistaKonservointiasiat ovatkin kinnkinen juttu. Konservoinnilla ja restauroinnillahan on selvä ero, ensimmäinen pyrkii säilyttämään asian sellaisenaan, kun taas restauroinnin tarkoitus on palauttaa asia alkuperäiseen asuunsa. Historiallisten monumenttien restaurointia harjoitettiin jo antiikissa, mutta ymmärtääkseni rakennuskonservointi on saanut alkunsa 1800-luvulla. Nykyiset konservointiperiaatteet on kuitenkin yleisesti otettu käyttöön vasta II maailmansodan jälkeen. Niiden mukaan rakennusjäännöksiin pitäisi lisätä mahdollisimman vähän mitään uutta, ja lisäykset pitäisi pystyä erottamaan vanhasta. On varmaan ihan totta, että Akropolin rauniot ovat kärsineet varhaisista konservoinneista, mutta tuskin yhtä paljon kuin kristittyjen vandalismista ja turkkilaisten ammusvaraston räjähtämisestä.
Pienenä poikana olin sitä mieltä, että kaikki arkeologiset kohteet pitäisi restauroida muinaiseen ulkoasuunsa. Ajatushan on järjetön, ja nykyään olen enemmän sitä mieltä että mitään ei pitäisi. Arkeologia on aina tulkintaa, joka voi muuttua ja yleensä muuttuu tiedon kertyessä. Niinpä yhtenä hetkenä "aito" restaurointi ei sitä enää tulevaisuudessa olekaan. Ihan esimerkkinä Hämeenlinnan Kuninkaansalin kauniit tiiliholvit: ne perustuivat vielä 1970-luvulla vallinneeseen uskoon linnan iästä, vaikka jo silloin ymmärrettiin, ettei salissa mitenkään ole voinut olla pylväiden kannattelemaa holvausta. Usko salin 1300-lukulaisuuteen oli kuitenkin niin vahva, että salin alapuoli valettiin täyteen betonia jotta se kantaisi pylväiden painon. Jos Kuninkaansali restauroitaisiin tänään, tehtäisiin siitä varmasti erilainen.
Attaloksen stoa on vaikuttava rakennus, ja kuten kirjoitit, sen kautta on helppo liukua filosofien Ateenaan. Hyppelehdin riemusta päästessäni agoralle ensimmäistä kertaa ja nousta puhujan korokkeelle ajatellen, että Platonkin olisi voinut filosofoida tässä. Useimmissa paikoissa restaurointi ei kuitenkaan ole paras vaihtoehto. Kannattaisin ennemmin nykyään trendikästä ns. lisättyä todellisuutta, jolla voidaan tuoda eri aikakerroksia näkyviin. Tämä voi tarkoittaa esim. tablettisovellusta tai aitoihin raunioihin heijastettua kuvaa toisesta ajasta. Turun Pyhän Hengen kirkosta tehtiin viime vuonna tällainen sovellus. Digitaaliset sovellukset ovat halvempia ja helpompia tuottaakin kuin jälleenrakentaminen, ja uudelleen rakennettu rauniohan ei ole enää aito.
Kommentoisin vielä uutta Akropolis-museota, joka on mielestäni äärimmäisen onnistunut. Museo on arkkitehtonisesti vaikuttava, ja lasiseinä tuo hienolla tavalla Akropoliksen läsnäolevaksi. Museo antaa modernilla kliinisyydellään kaiken huomion antiikin veistoksille, jopa paremmin kuin klassisella tyylillä rakennettu Elginin marmorihuone British Museumissa.
Ai niin muuten, antiikin Kreikassa ei käytetty toogia. Se oli roomalaisten juttu. ;)
Jos Pyhän Hengen linkki ei toimi, niin tässä vielä aukikirjotiettuna: http://trc.utu.fi/ar/project/holy-ghost-church/
PoistaKylläpä hävettää, että tämä tooga-asia meni nyt pieleen. Alkaa olla aikaa siitä historian laudaturista ja se näkyy ;)
PoistaKiitos upeasta vastauksesta! Sattumalta juuri samana päivänä, kun julkaisin tämän postauksen, pääsin tutustumaan taideteosten ja muiden esineiden restaurointiin. Avasi sekin vierailu aivan uusia maailmoja. En esimerkiksi aiemmin tiennyt, että uusi osa tehdään vanhasta erottuvaksi, kuten kirjoititkin.
Kokonaisuutena Ateena oli todella vaikuttava paikka! Olen edelleenkin fiiliksissä, että tosiaan pääsin vierailemaan tuolla. Ja vau, tuo kurssi kuulostaa aivan uskomattoman upealta! Ja juuri sulta.
Tuollainen lisätty todellisuus kuulostaa todella mielenkiintoiselta, ja huomattavasti omaan korvaan paremmalta vaihtoehdolta kuin esimerkiksi betonin käyttäminen (sitä on täällä Maltalla harrastettu ainakin yhdessä temppelissä).